Yoga

Wat is yoga?
Yoga is een effectieve, maar ook leuke, inspirerende en ontspannende manier om aan het evenwicht tussen lichaam en geest te werken. Dat gebeurt door oefeningen met het lichaam, de adem, visualisatie, ontspanning en meditatie.

De oeroude lichaamshoudingen dienen om het lichaam gezond, jong en vitaal te maken en te houden. Iedereen, jong of oud, kan de oefeningen binnen zijn eigen mogelijkheden volgen met respect voor de eigen grenzen.

Ademoefeningen zijn een belangrijk onderdeel van de yogalessen. De adem is de sleutel tot ontspanning.

Wat kan yoga voor mij betekenen?
De meeste mensen doen aan yoga om te ontspannen en om te leren met stress om te gaan. Anderen ervaren een ondersteuning bij ademhalings-, slaapstoornissen of rugklachten. Sommigen ervaren dat yoga kan 
helpen bij het bewuster worden van jezelf en het op gang helpen van energiestromen. Het evenwicht dat je dan ervaart stelt je in staat om optimaal te functioneren in de wereld van alledag.home_image.newZwangerschap en ClubJoy Yoga


Mag je yoga doen tijdens je zwangerschap?
Een veel gestelde vraag waar we je meer informatie over willen geven.
Belangrijk om te weten is dat er veel verandert in je lichaam als je zwanger bent, de belangrijkste veranderingen op een rij:
1. De bloeddruk is meestal wat lager. Pas daarom op met het omhoog komen. Kom niet te snel omhoog dat geeft meer risico op flauwvallen.
2. Je hebt vaak minder energie doordat je energie op een andere manier gebruikt wordt en omdat je meer bloed hebt dan normaal gesproken. Maak de les daarom niet te zwaar, daar waar je normaal wellicht de zwaarste opties zou nemen is het goed om naar je lichaam te luisteren en wellicht een lichtere optie te nemen.
3. Je hartslag is hoger, je hart moet harder werken ivm de extra hoeveelheid bloed die je lichaam heeft aangemaakt voor de baby. Zorg ervoor dat je hart niet voor lange tijd lager is dan je buik (omgekeerde houdingen). Dit ivm de bloedstroom richting je placenta.
4. Het kan zijn dat je meer vocht in de benen krijgt en daardoor vergroot de kans op spataderen iets. Heb je veel last van vocht in de benen dan kan je bij bijv. de ontspanning kijken of je met je benen omhoog tegen de muur kan liggen.
5. Wees vooral in het eerste trimester erg voorzichtig. Is je lichaam niet gewend om Yoga te doen, dan is dit niet het juiste moment om te starten.
6. Naarmate de zwangerschap vordert, kan het zijn dat in rugligging de baarmoeder/baby druk geeft op de vena cava inferior, een belangrijke ader die naar je hart stroomt. Bij afsluiting of vernauwing van deze ader kan het duizeligheid, misselijkheid tot gevolg geven. Voel je jezelf dus duizelig of misselijk ga dan op je zij liggen, dat voorkomt de verschijnselen.
Nu je de belangrijkste veranderingen in je lichaam weet, is het natuurlijk ook belangrijk om te weten hoe hiermee om te gaan tijdens een Yoga les. De les verandert ieder kwartaal waardoor er in iedere les wat aanpassingen nodig zullen zijn.

Spring naar toolbar