Club Yoga®

Club-Yoga® is een workout met yoga, tai chi en pilates, die flexibiliteit en kracht opbouwt en waardoor je je gefocust en kalm voelt.De kracht van Club-Yoga®
Deelnemers aan Club-Yoga® merken al na een paar lessen, door een toename in kracht van de rompspieren, dat zij beter in staat zijn om een correcte lichaamshouding aan te nemen. Daarnaast zorgt Club-Yoga® voor een perfecte ontspanning van de schouder- en nekspieren.

Voor wie is Club-Yoga® geschikt?
Club-Yoga® is geschikt voor deelnemers van ieder niveau, leeftijd of geslacht. Er is geen voorkennis van yoga of tai chi vereist. De oefeningen zijn altijd veilig en je hebt voldoende gelegenheid om alle bewegingen en posities aan te leren.

Voor ClubJoy Yoga hebben we een aantal zwangerschapsregels voor tijdens het volgen van de les, ongeacht welk kwartaal je de les volgt:

1. Geef jezelf meer steun door je voeten iets verder uit elkaar te zetten. Zo houd je meer rekening met je nieuwe zwaartepunt.
2. Zet je voeten één voor één uit elkaar in plaats van te springen, om overbelasting van de spieren in je bekkengordel te voorkomen.
3. Zorg ervoor dat je baby niet in de verdrukking komt. Ga niet met je gezicht naar de grond liggen. Spreid je benen wanneer we naar voren stretchen / buigen vanuit een staande of zittende positie.
4. Vermijd houdingen waarbij je op de buik moet liggen.
5. Het rustgevende zwangerschapshormoon, relaxine, maakt je bindweefsel zachter, dus belast je gewrichten niet door te overstretchen, luister naar je lichaam. De gewrichten worden weker en soepeler.
6. Vermijd de poses Three Legged Dog en Standing Split. Deze kunnen je bekkengewrichten overbelasten. Blijf in de Downward Dog of in de Cat Stretch als dat comfortabeler is, zeker in de laatste fase van je zwangerschap. Voor deelnemers die al lange tijd yoga beoefeningen kunnen deze houdingen vaak wel uitgevoerd worden, echter zullen ze zich moeten aanpassen.
7. Belast je onderrug niet door teveel naar achter te leunen. Normaal gesproken zal je de buikspieren iets aanspannen. Echter tijdens je zwangerschap zullen je rechte buikspieren zich naar de buitenkant verplaatsen. Te lang en te veel de buikspieren aanspannen geeft kans op diastase (een opening tussen de rechte buikspieren door verkeerd te trainen).
Probeer je bekken rechtop te houden en je staartbeen in te trekken, zeker bij bewegingen als de Lunges. Gebruik de opties tijdens de nummers.
8. Kijk niet teveel naar andere deelnemers in de les – zij zijn niet zwanger! Rust als het nodig is in de Child’s Pose / Cobbler’s Pose evt met je rug tegen de muur.
9. Voorkom sterkte twist bewegingen. Deze bewegingen zijn ervoor om je ingewanden te masseren. Je baarmoeder wordt groter en dient de ruimte te krijgen ipv samengedrukt te worden.
10. Het gaan liggen en opstaan vanuit een liggende positie altijd uitvoeren via je zij. Tijdens de zwangerschap gaan de buikspieren verder uit elkaar staan. Blijf je de buikspieren trainen dan heb je kans op diastase.
11. Grote en sterke achteroverbuigingen, zoals Upward Dog en Camel Pose, niet meer doen ivm de rek op je baarmoederwand. Gebruik voor deze houdingen de opties. Tijdens de zonnegroet zal een plank gevolgd voor een upward dog vervangen worden door een Cat-Cow stretch. Bij de camel pose open je alleen je borst, bovenste gedeelte van je rug en je handen blijven in je onderrug.

Na al deze informatie is het van belang dat je ervoor zorgt dat je alle aanpassingen begrijpt, zowel als instructeur als deelnemer, en weet hoe je ze kunt toepassen tijdens de les.
De ademhalings-, stretch-, kracht- en ontspanningsoefeningen in een CLUBJOY YOGA les zorgen ervoor dat je je comfortabeler voelt bij de fysieke en mentale veranderingen die je tijdens je zwangerschap doormaakt. Raadpleeg je arts of je verloskundige voor je start met welke fitnessles dan ook. CLUBJOY YOGA is low-impact, maar sommige gezondheidscondities kunnen ervoor zorgen dat elk soort training onveilig of oncomfortabel wordt.

Spring naar toolbar