Yoga

Wat is yoga?
Yoga is een effectieve, maar ook leuke, inspirerende en ontspannende
manier om aan het evenwicht tussen lichaam en geest te werken. Dat gebeurt door oefeningen met het lichaam, de adem, visualisatie, ontspanning en meditatie.

De oeroude lichaamshoudingen dienen om het lichaam gezond, jong en vitaal te maken en te houden. Iedereen, jong of oud, kan de oefeningen binnen zijn eigen mogelijkheden volgen met respect voor de eigen grenzen.

Ademoefeningen zijn een belangrijk onderdeel van de yogalessen. De adem is de sleutel tot ontspanning.

Wat kan yoga voor mij betekenen?
De meeste mensen doen aan yoga om te ontspannen en om te leren met stress om te gaan. Anderen ervaren een ondersteuning bij ademhalings-, slaapstoornissen of rugklachten. Sommigen ervaren dat yoga kan

helpen bij het bewuster worden van jezelf en het op gang helpen van
energiestromen. Het evenwicht dat je dan ervaart stelt je in staat om optimaal te functioneren in de wereld van alledag.

Wanneer kan ik meedoen met de yogalessen?
– Maandag om 10.00 uur
– Dinsdagavond om 20.30 uur Yoga+ (dit is een combi van diverse vormen van yoga). Het is zeer geschikt voor mensen met blessures/ beperkingen / senioren/ tijdens de zwangerschap. Natuurlijk kunt u ook onze club yoga proberen. Zie lesrooster.home_image.newZwangerschap en ClubJoy Yoga
Mag je yoga doen tijdens je zwangerschap?
Een veel gestelde vraag waar we je meer informatie over willen geven.
Belangrijk om te weten is dat er veel verandert in je lichaam als je zwanger bent, de belangrijkste veranderingen op een rij:
1. De bloeddruk is meestal wat lager. Pas daarom op met het omhoog komen. Kom niet te snel omhoog dat geeft meer risico op flauwvallen.
2. Je hebt vaak minder energie doordat je energie op een andere manier gebruikt wordt en omdat je meer bloed hebt dan normaal gesproken. Maak de les daarom niet te zwaar, daar waar je normaal wellicht de zwaarste opties zou nemen is het goed om naar je lichaam te luisteren en wellicht een lichtere optie te nemen.
3. Je hartslag is hoger, je hart moet harder werken ivm de extra hoeveelheid bloed die je lichaam heeft aangemaakt voor de baby. Zorg ervoor dat je hart niet voor lange tijd lager is dan je buik (omgekeerde houdingen). Dit ivm de bloedstroom richting je placenta.
4. Het kan zijn dat je meer vocht in de benen krijgt en daardoor vergroot de kans op spataderen iets. Heb je veel last van vocht in de benen dan kan je bij bijv. de ontspanning kijken of je met je benen omhoog tegen de muur kan liggen.
5. Wees vooral in het eerste trimester erg voorzichtig. Is je lichaam niet gewend om Yoga te doen, dan is dit niet het juiste moment om te starten.
6. Naarmate de zwangerschap vordert, kan het zijn dat in rugligging de baarmoeder/baby druk geeft op de vena cava inferior, een belangrijke ader die naar je hart stroomt. Bij afsluiting of vernauwing van deze ader kan het duizeligheid, misselijkheid tot gevolg geven. Voel je jezelf dus duizelig of misselijk ga dan op je zij liggen, dat voorkomt de verschijnselen.
Nu je de belangrijkste veranderingen in je lichaam weet, is het natuurlijk ook belangrijk om te weten hoe hiermee om te gaan tijdens een Yoga les. De les verandert ieder kwartaal waardoor er in iedere les wat aanpassingen nodig zullen zijn.
Voor ClubJoy Yoga hebben we een aantal zwangerschapsregels voor tijdens het volgen van de les, ongeacht welk kwartaal je de les volgt:
1. Geef jezelf meer steun door je voeten iets verder uit elkaar te zetten. Zo houd je meer rekening met je nieuwe zwaartepunt.
2. Zet je voeten één voor één uit elkaar in plaats van te springen, om overbelasting van de spieren in je bekkengordel te voorkomen.
3. Zorg ervoor dat je baby niet in de verdrukking komt. Ga niet met je gezicht naar de grond liggen. Spreid je benen wanneer we naar voren stretchen / buigen vanuit een staande of zittende positie.
4. Vermijd houdingen waarbij je op de buik moet liggen.
5. Het rustgevende zwangerschapshormoon, relaxine, maakt je bindweefsel zachter, dus belast je gewrichten niet door te overstretchen, luister naar je lichaam. De gewrichten worden weker en soepeler.
6. Vermijd de poses Three Legged Dog en Standing Split. Deze kunnen je bekkengewrichten overbelasten. Blijf in de Downward Dog of in de Cat Stretch als dat comfortabeler is, zeker in de laatste fase van je zwangerschap. Voor deelnemers die al lange tijd yoga beoefeningen kunnen deze houdingen vaak wel uitgevoerd worden, echter zullen ze zich moeten aanpassen.
7. Belast je onderrug niet door teveel naar achter te leunen. Normaal gesproken zal je de buikspieren iets aanspannen. Echter tijdens je zwangerschap zullen je rechte buikspieren zich naar de buitenkant verplaatsen. Te lang en te veel de buikspieren aanspannen geeft kans op diastase (een opening tussen de rechte buikspieren door verkeerd te trainen).
Probeer je bekken rechtop te houden en je staartbeen in te trekken, zeker bij bewegingen als de Lunges. Gebruik de opties tijdens de nummers.
8. Kijk niet teveel naar andere deelnemers in de les – zij zijn niet zwanger! Rust als het nodig is in de Child’s Pose / Cobbler’s Pose evt met je rug tegen de muur.
9. Voorkom sterkte twist bewegingen. Deze bewegingen zijn ervoor om je ingewanden te masseren. Je baarmoeder wordt groter en dient de ruimte te krijgen ipv samengedrukt te worden.
10. Het gaan liggen en opstaan vanuit een liggende positie altijd uitvoeren via je zij. Tijdens de zwangerschap gaan de buikspieren verder uit elkaar staan. Blijf je de buikspieren trainen dan heb je kans op diastase.
11. Grote en sterke achteroverbuigingen, zoals Upward Dog en Camel Pose, niet meer doen ivm de rek op je baarmoederwand. Gebruik voor deze houdingen de opties. Tijdens de zonnegroet zal een plank gevolgd voor een upward dog vervangen worden door een Cat-Cow stretch. Bij de camel pose open je alleen je borst, bovenste gedeelte van je rug en je handen blijven in je onderrug.
?
Na al deze informatie is het van belang dat je ervoor zorgt dat je alle aanpassingen begrijpt, zowel als instructeur als deelnemer, en weet hoe je ze kunt toepassen tijdens de les.
De ademhalings-, stretch-, kracht- en ontspanningsoefeningen in een CLUBJOY YOGA les zorgen ervoor dat je je comfortabeler voelt bij de fysieke en mentale veranderingen die je tijdens je zwangerschap doormaakt. Raadpleeg je arts of je verloskundige voor je start met welke fitnessles dan ook. CLUBJOY YOGA is low-impact, maar sommige gezondheidscondities kunnen ervoor zorgen dat elk soort training onveilig of oncomfortabel wordt.

Sporten en fitness voor iedereen jong en ouder

Spring naar toolbar